گروه مهندسی برق

جلسه دفاع از رساله دکترا آقای علی زارع چاوشی

جلسه باعنوان کنترل تطبیقی سرعت و گشتاور در موتورهای بدون سنسور سنکرون مغناطیس دائم در حضور بار نا متعادل، در تاریخ دوشنبه 1403/06/26 برگزار می گردد.

جلسه دفاع از رساله دکترا آقای علی زارع چاوشی  باعنوان کنترل تطبیقی سرعت و گشتاور در موتورهای بدون سنسور سنکرون مغناطیس دائم در حضور بار نا متعادل، در تاریخ دوشنبه 1403/06/26 ساعت 13 در اتاق شورای ساختمان صناعت برگزار می گردد.




استاد راهنما: آقای دکتربهزاد میرزائیان

چکیده: امروزه موتورهای سنکرون مغناطیس دائم به‌عنوان یکی از اجزای اصلی محصولات مختلف در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی و تولید انبوه مانند لوازم‌خانگی، وسایل نقلیه هیبریدی، رباتیک استفاده می‌شوند. راندمان و قابلیت اطمینان بالا، کنترل دقیق و نیاز به تعمیر نگهداری کم از جمله مزایای این نوع موتورها می‌باشد که باعث شده است از آن‌ها به‌صورت گسترده‌ای در صنایع مختلف استفاده شود. در این رساله، به بررسی اهمیت این نوع موتورها در کاربردهای مختلف پرداخته می‌شود و بر نقش محوری روش‌های مختلف کنترلی که تأثیر به سزایی در کاهش ریپل و نوسانات ناشی از عوامل مختلف دارند پرداخته خواهد شد. به‌کارگیری روش‌های کنترل پیشرفته موتور، این امکان را به مهندسان و طراحان موتور و درایو می‌دهد تا به طور مؤثری رفتارهای نامطلوب این نوع موتورها در مواجه با شرایط مختلف را کاهش دهند. این موضوع در نهایت منجر به افزایش طول عمر موتور خواهد شد و عملکرد با قابلیت اطمینان بالا را به همراه خواهد داشت. علی‌رغم پیشرفت‌هایی که در روش‌های کنترل موتور حاصل شده است، موتورهای الکتریکی مستعد خطاهایی هستند که ریپل و نوسانات شدید موتور، در شرایط مختلف عملکرد آن را به همراه خواهد داشت. یکی از خطاهای رایج در موتورهای الکتریکی به‌خصوص موتورهای سنکرون مغناطیس دائم، نا هم تراز بودن بودن رتور ناشی از عوامل مختلف مانند وجود جرم اضافی، غیر ایده آل بودن فرآیند ساخت می‌باشد که می‌تواند منجر به ارتعاشات و نوسانات شدید و حتی ناپایداری موتور شود و عملکرد و قابلیت اطمینان و در نهایت طول عمر آن را تحت‌تأثیر قرار دهد. پرداختن به موضوع تشخیص خطا و پایش وضعیت موتور به خصوص موضوع عدم تعادل و نابالانسی در رتور، نیازمند یک رویکرد هوشمندانه و هدفمند می‌باشد که در ابتدا شامل تشخیص دقیق آن و در ادامه ارائه روشی کنترلی به جهت کاهش اثرات آن می‌باشد. روش‌های تشخیص خطا و در ادامه رویکردهای کنترل تطبقی و مدرن، ابزارهای مناسبی را برای شناسایی و کاهش اثرات عدم تعادل در رتور ارائه می‌دهند که می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه اثرات نامطلوب این پدیده بشود؛ بنابراین با ارائه الگوریتم‌های تشخیص خطا و همچنین به کارگیری روش های کنترلی شامل سیستم های کنترل تطبیقی، این امکان وجود خواهد داشت تا به‌صورت مؤثری عدم تعادل و میزان نابالانسی در رتور شناسایی شود و با استفاده از یک روش کنترلی هوشمند، ضمن کاهش نوسانات موتور در حضور بارهای نابالانس از عملکرد بهینه و قابلیت اطمینان بالای موتور نیز در کاربردهای مختلف اطمینان حاصل شود. کلیدواژه‌ها : موتورهای سنکرون مغناطیس دائم. تشخیص بار نابالانس. کنترل تطبیقی موتور. شناسایی پارامترهای موتور، تخمین لحظه ای موقعیت رتور
تاریخ:
1403/06/19
تعداد بازدید:
276
منبع:
دانشگاه اصفهان

آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان،میدان خوارزمی، ابتدای بلوار سلامت، ساختمان انصاری
کدپستی: 8174673441
تلفن: 37932685 تلفکس: 36682887
راهنمای جامع تلفن های دانشگاه اصفهان

Powered by DorsaPortal